Πέμπτη φάλαγγα ονομάζεται η εντός πολιορκημένης πόλης, ή και εμπόλεμης χώρας γενικότερα, εκδηλωθείσα προπαγάνδα επ΄ ωφελεία του εχθρού.
Αυτή η προπαγάνδα μπορεί να είναι εγχώριος (εσωτερική), ή να
προέρχεται απευθείας εκ του εχθρού (εξωτερική). Επίσης, εκδηλώνεται
ποικιλοτρόπως, με οτιδήποτε μέσο μπορεί να υπονομεύσει το φρόνημα ή και
την ικανότητα των αμυνομένων, ήτοι από δολιοφθορά, μέχρι απλή διασπορά
ψευδών ειδήσεων, π.χ. ραδιοφωνικές ανακοινώσεις ή έντυπες προτροπές
(φέιγ-βολάν).
Ο όρος τέθηκε σε χρήση για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου (1936-1939), όταν στην πολιορκία της Μαδρίτης, εκτός από τις τέσσερις φάλαγγες
των Φασιστών πολιορκητών, υπήρχε και εντός της πόλης, σημαντική μερίδα
πληθυσμού υπέρ του στρατηγού Φράνκο, υποσκάπτοντας με συνέπεια τη θέση
των υπερασπιστών.
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδειαΟ όρος «Πέμπτη Φάλαγγα» προέρχεται από τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο και τον χρησιμοποίησε για πρώτη φορά ο εκφωνητής του ραδιοφωνικού σταθμού της φασιστικής κυβέρνησης Φράνκο:
Ο εκφωνητής περιέγραφε την πολιορκία της Μαδρίτης την οποία ήλεγχαν οι δημοκρατικές δυνάμεις. Τέσσερις φάλαγγες φρανκικών πολιορκούσαν την πόλη.
Στην ερώτηση, «ποιά από τις τέσσερις φάλαγγες θα εισέλθει πρώτη στη Μαδρίτη» απάντησε ως εξής: «Υπάρχει μία Πέμπτη Φάλαγγα που είναι ήδη μέσα στην πόλη. Είναι η πέμπτη φάλαγγα των ισπανών πατριωτών», αναφερόμενος στους οπαδούς των Εθνικιστών-φασιστών.
«Η ιστορία επαναλαμβάνεται την πρώτη φορά σαν τραγωδία και τη δεύτερη σαν φάρσα» Καρλ Μαρξ.
Με αφορμή τις δύο διαδηλώσεις των τελευταίων ημερών, αυτή κατά της λιτότητας και του εκβιασμού των δανειστών και αυτή του μαύρου μνημονιακού μπλόκ "μένουμε ευρώπη", αναδημοσιεύουμε ένα ντοκουμέντο από το 1944, όταν και πάλι στους δρόμους της Αθήνας είχε κατέβει ο λαός υποστηρίζοντας το ΕΑΜ και την αντίσταση, αλλά και οι αστοί του Κολωνακίου.
Όπως έγραφε ο Γιώργος Θεοτοκάς στα «Τετράδια Ημερολογίου» ήταν «η πρώτη φορά που ένιωσα στην Ελλάδα τόσο έντονα, τόσο ξεκάθαρα και απόλυτα τον κοινωνικό διχασμό, την ατμόσφαιρα του ταξικού πολέμου. Αυτή είναι πια στο εξής η "ελληνική πραγματικότητα"».
Από τα Τετράδια Ημερολογίου (1939-1953) του Γιώργου Θεοτοκά (εκδ. Εστίας):
«13 Οκτωβρίου 1944.
Σήμερα ήτανε διαδηλώσεις οργανωμένες, που αποτελούσαν ουσιαστικά μιάν ατέλειωτη διαδήλωση του ΕΑΜ, με το πλήθος μοιρασμένο κατά συνοικίες και επαγγέλματα και με ολοφάνερη επικράτηση του ΚΚ. Το πλήθος είχε πολλές κόκκινες σημαίες ανακατωμένες με τις ελληνικές και τις συμμαχικές και μεγάλες κομματικές πινακίδες. Γυναίκες και παιδάκια συμμετείχαν σε μεγάλο αριθμό, πάντα με αυστηρή οργάνωση. Υπήρχαν και παπάδες μέσα στις εαμικές εκδηλώσεις. Συνολικά ήτανε μια επιβλητική επίδειξη των δυνάμεων του κομμουνισμού στην Αθήνα, που την παρακολουθούσε ο άλλος κόσμος με κάποιαν αμηχανία.
14 Οκτωβρίου 1944.
Στα καθαυτό αθηναϊκά πλήθη προστέθηκαν οι συνοικισμοί και εν μέρει τα περίχωρα. Ποτέ δεν είδε η Αθήνα τέτοια συγκέντρωση λαϊκών μαζών, που γεμίζανε ακατάπαυστα το Σύνταγμα, την Ομόνοια και όλο το μήκος των οδών Σταδίου και Πανεπιστημίου και άλλους δρόμους γειτονικούς με πλήθος σημαίες και πινακίδες. Το πλήθος ήταν οργανωμένο αξιοθαύμαστα για πλήθος ελληνικό και διαιρεμένο κατά τομείς και επαγγέλματα. Είδα πάλι μες στη διαδήλωση παπάδες και γριές και παιδάκια σε μεγάλο αριθμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως τούτος ο λαός που βλέπουμε αυτές τις μέρες είναι άλλος από κείνον που ξέραμε, πιο δυναμικός, πιο γενναίος και πιο περήφανος, αληθινά χειραφετημένος και λεύτερος, όπως φαντάζεται κανείς πως θα ήταν η γενεά του Εικοσιένα, μα όπως δεν ήτανε πια ο αστικοποιημένος λαός που γνωρίσαμε στις μέρες μας.
15 Οκτωβρίου 1944
Σήμερα αποκρίθηκε η αστική τάξη. Ο φόβος και το πείσμα των αντικομμουνιστικών στοιχείων θαυματούργησαν και κατάφεραν να οργανώσουν σε μια νύχτα μια μεγάλη διαδήλωση όλων των εθνικιστικών οργανώσεων, που δεν είχε βέβαια τον όγκο της χθεσινής διαδήλωσης, ήταν όμως και αυτή εξαιρετικά επιβλητική. Πρόκειται βέβαια για το κοινό του κέντρου της πόλης που είναι κατά πλειοψηφία αστικό. Συχνά άκουε κανείς σχόλια για τα θρυλικά "σαλόνια του Κολωνακίου". Πραγματικά η σημερινή διαδήλωση ήταν πολύ αισθητά πιο καλοντυμένη και ευπαρουσίαστη από τη χθεσινή και περιείχε αρκετές κομψές γυναίκες.
Είναι η πρώτη φορά αυτές τις μέρες που ένοιωσα στην Ελλάδα τόσο έντονα, τόσο ξεκάθαρα και απόλυτα τον κοινωνικό διχασμό, την ατμόσφαιρα του ταξικού πολέμου. Αυτή είναι πια στο εξής η "ελληνική πραγματικότητα".»
Στις αρχές Νοεμβρίου του 1936, οι εθνικιστικές δυνάμεις πολιορκούσαν ασφυκτικά τη Μαδρίτη....
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/pia-itan-pempti-falanga-tou-franko-pou-ipe-o-kirios-pelegrinis/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/pia-itan-pempti-falanga-tou-franko-pou-ipe-o-kirios-pelegrinis/
Στις αρχές Νοεμβρίου του 1936, οι εθνικιστικές δυνάμεις πολιορκούσαν ασφυκτικά τη Μαδρίτη. ...
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/pia-itan-pempti-falanga-tou-franko-pou-ipe-o-kirios-pelegrinis/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/pia-itan-pempti-falanga-tou-franko-pou-ipe-o-kirios-pelegrinis/