Διέσωσε το προσωπικό του προφίλ κοινωνικά – ίσως όμως όχι
προσωπικά και κομματικά- ο υπουργός Υγείας κ. Μάκης Βορίδης, εκχωρώντας
το 51% της νέας εταιρείας ΕΣΑΝ ΑΕ στον δημόσιο τομέα.
Αυτό ακούγεται σύμφωνα με πληροφορίες, και αυτό προκύπτει, αφού
όχι μόνο οι γιατροί, αλλά και πολιτικά κόμματα, δήλωναν ότι σε περίπτωση
που η νέα Εταιρεία Αμοιβών των νοσοκομείων περνούσε στον ιδιωτικό τομέα, τότε τα πράγματα θα ήταν εξαιρετικά δυσχερή για τον ίδιο τον κ. Βορίδη και η κίνηση αυτή, θα σηματοδοτούσε το πρώτο μεγάλο μέτωπο που θα άνοιγε με φορείς της υγείας.
Προσωπικά πάντως για τον ίδιο, δεν είναι ό,τι καλύτερο να εκχωρήσει την ΕΣΑΝ ΑΕ στο δημόσιο, καθώς ο κ. Βορίδης δεν το κρύβει ότι εκτιμά ιδιαίτερα τον ιδιωτικό τομέα και ότι οι πεποιθήσεις του, αντανακλούν ξεκάθαρα την οικονομία της αγοράς.
Από την άλλη πλευρά όπως ψιθυρίζει ο ίδιος, υπήρχε η σκέψη στην νέα εταιρεία, το 50% να διατηρεί το Δημόσιο και το υπόλοιπο 50% να διατηρεί ο ιδιωτικός τομέας. Στην περίπτωση αυτή όμως αναφέρει ο υπουργός Υγείας, ενδεχομένως να μην πλήρωνε κανείς και έτσι να υπήρχαν καθυστερήσεις και δυστοκίες, σε μία περίοδο, που πρέπει να τρέξουν γρήγορα τα πράγματα.
Το εγχείρημα της ΕΣΑΝ ΑΕ που θα αναλάβει τις αμοιβές των νοσηλευτηρίων είναι μεγάλο και πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα, ωστόσο εκτιμάται σύμφωνα με πληροφορίες, ότι θα επιφέρει έναν εξορθολογισμό στο ΕΣΥ και θα επιτρέψει τα νοσοκομεία να λειτουργήσουν επιτέλους ως αυτοτελείς επιχειρηματικές μονάδες, καταρτίζοντας προϋπολογισμούς και δημοσιεύοντας ισολογισμούς. Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, θα μπορέσουν να δημιουργηθούν και επιδημολιογικά δεδομένα, που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας.
Το μετοχικό κεφάλαιο της ΕΣΑΝ ΑΕ, παραμένει στο 1 εκατ. ευρώ και οι μετοχές είναι προσωπικές και μεταβιβαστέες.
Όπως τονίστηκε κατά την διάρκεια της δεύτερης συζήτησης στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στην Βουλή, «το ελληνικό δημόσιο μπορεί να μεταβιβάσει μετοχές σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, δημόσια νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμούς, σε ποσοστό που ουδέποτε θα υπερβαίνει το ποσοστό του 29% του συνόλου των μετοχών». Όπως σημείωσε ο υπουργός Υγείας, «αυτό σημαίνει πως οι ιδιώτες θα κατέχουν το 20%, οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα το 29%, ενώ το ελληνικό δημόσιο κρατά το 51%. Επομένως, το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει με πλειοψηφία».
«Η εισαγωγή του μισθολογικού κόστους στα Kλειστά Eνοποιημένα Nοσήλια θα αυξήσει το συνολικό μέσο κόστος νοσηλείας κατά 50%» παρατήρησε μεταξύ άλλων ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Ζαχαριάς, επικαλούμενος πόρισμα της Επιτροπής, με επικεφαλής τον καθηγητή Ν. Μανιαδάκη, που συστήθηκε από το ίδιο το υπουργείο Υγείας για τη μελέτη των επιπτώσεων εισαγωγής των ΚΕΝ. «Το μισθολογικό κόστος εισάγεται με το νομοσχέδιο αυτό. Ενδεχομένως θα διαφοροποιήσει και τα μισθολόγια ανάλογα με τις ειδικότητες των γιατρών, πράγμα απαράδεκτο» συμπλήρωσε ο κ. Ζαχαριάς.
Το ΠΑΣΟΚ, διά του Γιάννη Κουτσούκου, δήλωσε ικανοποιημένο ως επί το πλείστον από τις αλλαγές στο νομοσχέδιο. Ο κ. Κουτσούκος προσέθεσε, ωστόσο, έναν «αστερίσκο»: «Δεν είναι δυνατόν οι δαπάνες για τον πάγιο εξοπλισμό των νοσοκομείων και τις αποσβέσεις του να περιληφθούν σ' αυτή τη διαδικασία κοστολόγησης, καθώς τις δαπάνες αυτές στον ιδιωτικό τομέα τις πληρώνουμε παραπάνω, ενώ για το κράτος αποτελούν συνταγματική υποχρέωση. Σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα κοστολόγησης, θα βγάζαμε ουσιαστικά το κράτος από τη συμμετοχή του στις υποδομές της υγείας...».
«Γιατί επιλέξατε το γερμανικό σύστημα που έχει ανεπτυγμένο τον ιδιωτικό τομέα και όχι το αυστραλιανό που εφαρμόζεται σε περίπου 50 χώρες;» ρώτησε τον υπουργό ο Γ. Κυρίτσης (ΔΗΜΑΡ).
«Το σύστημα των DRG's (Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια) εφαρμόζεται στην Αυστρία, στην Αγγλία, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ιρλανδία, στην Εσθονία, στη Φιλανδία, στη Σουηδία, στην Πολωνία, στην Πορτογαλία, στην Ισπανία, στην Ολλανδία, και έχει ζητήσει να το πάρει και η Κίνα» απάντησε ο Μάκης Βορίδης.
«Το συγκεκριμένο σύστημα το δουλεύανε περίπου 20 χρόνια στη Γερμανία για να το φτιάξουν. Εμείς πάμε να φτιάξουμε σε τρία χρόνια, αυτό που κάνανε οι άλλοι σε είκοσι, αξιοποιώντας την εμπειρία τους» ανέφερε παρεμβαίνοντας ο 'Αδωνις Γεωργιάδης (ΝΔ).
«Είπατε πως όταν ολοκληρωθεί το σύστημα, ακόμα και η μισθοδοσία των γιατρών θα βγαίνει από την ΕΣΑΝ ΑΕ» υπενθύμισε ο Β. Κυριακάκης (ΣΥΡΙΖΑ), προσθέτοντας: «Θα οδηγηθούμε στα λεγόμενα 'αιματηρά εξιτήρια', που οι ίδιοι οι Γερμανοί υγειονομικοί έχουν καταγγείλει: Εξιτήρια χωρίς ολοκληρωμένη θεραπεία, ώστε να χαρακτηριστεί το νοσοκομείο 'παραγωγικό' και 'προσοδοφόρο', και να πάρει περισσότερα χρήματα από την κατανομή της ΕΣΑΝ».
«Από τη μία λέτε ότι έχουμε μεγάλους χρόνους αναμονής για εισαγωγή στο νοσοκομείο (και είναι σωστό), και από την άλλη μιλάτε για 'αιματηρά εξιτήρια', ενώ η αναμονή συνδέεται με την ύπαρξη κλινών» απάντησε ο Μάκης Βορίδης.
Προσωπικά πάντως για τον ίδιο, δεν είναι ό,τι καλύτερο να εκχωρήσει την ΕΣΑΝ ΑΕ στο δημόσιο, καθώς ο κ. Βορίδης δεν το κρύβει ότι εκτιμά ιδιαίτερα τον ιδιωτικό τομέα και ότι οι πεποιθήσεις του, αντανακλούν ξεκάθαρα την οικονομία της αγοράς.
Από την άλλη πλευρά όπως ψιθυρίζει ο ίδιος, υπήρχε η σκέψη στην νέα εταιρεία, το 50% να διατηρεί το Δημόσιο και το υπόλοιπο 50% να διατηρεί ο ιδιωτικός τομέας. Στην περίπτωση αυτή όμως αναφέρει ο υπουργός Υγείας, ενδεχομένως να μην πλήρωνε κανείς και έτσι να υπήρχαν καθυστερήσεις και δυστοκίες, σε μία περίοδο, που πρέπει να τρέξουν γρήγορα τα πράγματα.
Το εγχείρημα της ΕΣΑΝ ΑΕ που θα αναλάβει τις αμοιβές των νοσηλευτηρίων είναι μεγάλο και πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα, ωστόσο εκτιμάται σύμφωνα με πληροφορίες, ότι θα επιφέρει έναν εξορθολογισμό στο ΕΣΥ και θα επιτρέψει τα νοσοκομεία να λειτουργήσουν επιτέλους ως αυτοτελείς επιχειρηματικές μονάδες, καταρτίζοντας προϋπολογισμούς και δημοσιεύοντας ισολογισμούς. Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, θα μπορέσουν να δημιουργηθούν και επιδημολιογικά δεδομένα, που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας.
Το μετοχικό κεφάλαιο της ΕΣΑΝ ΑΕ, παραμένει στο 1 εκατ. ευρώ και οι μετοχές είναι προσωπικές και μεταβιβαστέες.
Όπως τονίστηκε κατά την διάρκεια της δεύτερης συζήτησης στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στην Βουλή, «το ελληνικό δημόσιο μπορεί να μεταβιβάσει μετοχές σε φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, δημόσια νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμούς, σε ποσοστό που ουδέποτε θα υπερβαίνει το ποσοστό του 29% του συνόλου των μετοχών». Όπως σημείωσε ο υπουργός Υγείας, «αυτό σημαίνει πως οι ιδιώτες θα κατέχουν το 20%, οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα το 29%, ενώ το ελληνικό δημόσιο κρατά το 51%. Επομένως, το ελληνικό δημόσιο συμμετέχει με πλειοψηφία».
«Η εισαγωγή του μισθολογικού κόστους στα Kλειστά Eνοποιημένα Nοσήλια θα αυξήσει το συνολικό μέσο κόστος νοσηλείας κατά 50%» παρατήρησε μεταξύ άλλων ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Ζαχαριάς, επικαλούμενος πόρισμα της Επιτροπής, με επικεφαλής τον καθηγητή Ν. Μανιαδάκη, που συστήθηκε από το ίδιο το υπουργείο Υγείας για τη μελέτη των επιπτώσεων εισαγωγής των ΚΕΝ. «Το μισθολογικό κόστος εισάγεται με το νομοσχέδιο αυτό. Ενδεχομένως θα διαφοροποιήσει και τα μισθολόγια ανάλογα με τις ειδικότητες των γιατρών, πράγμα απαράδεκτο» συμπλήρωσε ο κ. Ζαχαριάς.
Το ΠΑΣΟΚ, διά του Γιάννη Κουτσούκου, δήλωσε ικανοποιημένο ως επί το πλείστον από τις αλλαγές στο νομοσχέδιο. Ο κ. Κουτσούκος προσέθεσε, ωστόσο, έναν «αστερίσκο»: «Δεν είναι δυνατόν οι δαπάνες για τον πάγιο εξοπλισμό των νοσοκομείων και τις αποσβέσεις του να περιληφθούν σ' αυτή τη διαδικασία κοστολόγησης, καθώς τις δαπάνες αυτές στον ιδιωτικό τομέα τις πληρώνουμε παραπάνω, ενώ για το κράτος αποτελούν συνταγματική υποχρέωση. Σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα κοστολόγησης, θα βγάζαμε ουσιαστικά το κράτος από τη συμμετοχή του στις υποδομές της υγείας...».
«Γιατί επιλέξατε το γερμανικό σύστημα που έχει ανεπτυγμένο τον ιδιωτικό τομέα και όχι το αυστραλιανό που εφαρμόζεται σε περίπου 50 χώρες;» ρώτησε τον υπουργό ο Γ. Κυρίτσης (ΔΗΜΑΡ).
«Το σύστημα των DRG's (Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια) εφαρμόζεται στην Αυστρία, στην Αγγλία, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Ιρλανδία, στην Εσθονία, στη Φιλανδία, στη Σουηδία, στην Πολωνία, στην Πορτογαλία, στην Ισπανία, στην Ολλανδία, και έχει ζητήσει να το πάρει και η Κίνα» απάντησε ο Μάκης Βορίδης.
«Το συγκεκριμένο σύστημα το δουλεύανε περίπου 20 χρόνια στη Γερμανία για να το φτιάξουν. Εμείς πάμε να φτιάξουμε σε τρία χρόνια, αυτό που κάνανε οι άλλοι σε είκοσι, αξιοποιώντας την εμπειρία τους» ανέφερε παρεμβαίνοντας ο 'Αδωνις Γεωργιάδης (ΝΔ).
«Είπατε πως όταν ολοκληρωθεί το σύστημα, ακόμα και η μισθοδοσία των γιατρών θα βγαίνει από την ΕΣΑΝ ΑΕ» υπενθύμισε ο Β. Κυριακάκης (ΣΥΡΙΖΑ), προσθέτοντας: «Θα οδηγηθούμε στα λεγόμενα 'αιματηρά εξιτήρια', που οι ίδιοι οι Γερμανοί υγειονομικοί έχουν καταγγείλει: Εξιτήρια χωρίς ολοκληρωμένη θεραπεία, ώστε να χαρακτηριστεί το νοσοκομείο 'παραγωγικό' και 'προσοδοφόρο', και να πάρει περισσότερα χρήματα από την κατανομή της ΕΣΑΝ».
«Από τη μία λέτε ότι έχουμε μεγάλους χρόνους αναμονής για εισαγωγή στο νοσοκομείο (και είναι σωστό), και από την άλλη μιλάτε για 'αιματηρά εξιτήρια', ενώ η αναμονή συνδέεται με την ύπαρξη κλινών» απάντησε ο Μάκης Βορίδης.