Σελίδες

Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2014

Θ. Φωτίου & Θ. Κοτσιφάκης στο left.gr: Η παιδεία στη μέγγενη των μνημονίων


Ερωτήσεις- βίντεο Άγγελος Καλοδούκας
Διανύουμε την πέμπτη χρονιά  εφαρμογής των μνημονιακών πολιτικών και φυσικά η παιδεία είναι από τους χώρους που έχουν πληγεί βαθύτατα από αυτές τις πολιτικές. Για την κατάσταση της παιδείας σήμερα συζητάμε με δυο από τους πιο βαθύς γνώστες του θέματος. Τον Θέμη Κοτσιφάκη, πρόεδρο της ΟΛΜΕ και την Θεανώ Φωτίου, ακαδημαϊκό, βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και μέλος της επιτροπής για την παιδεία του κόμματος.

Οι περικοπές στις δημόσιες δαπάνες για την παιδεία συνεχίζονται αδιάλειπτα και έχουν φτάσει στο τραγικά χαμηλό ποσοστό του 1,9% του ΑΕΠ. Αυτό αποτελεί παγκόσμιο αρνητικό ρεκόρ, όπως μας λέει ο Θέμης Κοτσιφάκης, όταν στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 5,5%. Επιπλέον, στα χρόνια των μνημονίων οι εκπαιδευτικοί έχουν μειωθεί κατά 30%, είναι περίπου 30.000 λιγότεροι από όσοι ήσαν το 2010. Οι μισθοί των εκπαιδευτικών καταρρακώθηκαν, όπως άλλωστε και όλων των εργαζομένων. Οι μισθοί ξεκινούν από 640 ευρώ το μήνα! Οι προσλήψεις νέων εκπαιδευτικών είναι κυριολεκτικά μηδενικές την ίδια ώρα που οι άνεργοι εκπαιδευτικοί ξεπερνούν τους 78.000.
Το τίμημα για τους μαθητές είναι βαρύτατο. Πολλά μαθήματα δεν γίνονται από έλλειψη δασκάλων ενώ ολόκληρα σχολεία κλείνουν. Για παράδειγμα, στους Φούρνους της Ικαρίας παιδιά αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σχολείο. Οι μαθητές ανά τάξη πλέον φτάνουν τους 25-30 καθιστώντας το έργο των εκπαιδευτικών δύσκολο όπως μας εξηγεί η Θεανώ Φωτίου:
«Το σχολείο για να μην γίνεται ένα πεδίο ανούσιας αποστήθισης γνώσεων, είναι αναγκαίο το παιδί να μαθαίνει μέσα από μια δημιουργική δράση και συμμετοχή. Αυτό δεν μπορεί να γίνει αν ένας δάσκαλος έχει απέναντί του πολλά παιδιά».

Με τους δυο συνομιλητές μας συζητάμε ακόμα για τον ένα χρόνο από την καθιέρωση του «Νέου Λυκείου» από τη δικομματική κυβέρνηση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Με το νέο αυτό σύστημα καθιερώθηκαν εξετάσεις για όλες τις τάξεις του Λυκείου και η λεγόμενη «τράπεζα θεμάτων». Συζητάμε λοιπόν για τις επιπτώσεις από την καθιέρωση του «Νέου Λυκείου». Δυσκολεύοντας η κυβέρνση τους μαθητές, ουσιαστικά αυξάνει κατακόρυφα τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση σπρώχνοντας μαθητές εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος, για να γίνουν φτηνή εργατική δύναμη για τους εργοδότες (το σύστημα της μαθητείας).
Το πρόβλημα είναι ότι το εκπαιδευτικό σύστημα έχει γίνει «εξετασιοκεντρικό» όπως μας λέει η Θεανώ Φωτίου. Όλη η έγνοια δασκάλων, μαθητών και γονιών περνάει μέσα από τις εξετάσεις. Το τελικό αποτέλεσμα είναι τα ιδιωτικά φροντιστήρια να είναι οι μόνοι κερδισμένοι. Ήδη τα ιδιωτικά φροντιστήρια μας λέει ο Θέμης Κοτσιφάκης ανακοίνωσαν αύξηση των μαθητών πρώτης λυκείου κατά 15%. Με απλά λόγια, σε εποχές οικονομικής κρίσης συνεχίζεται η οικονομική αιμορραγία των γονιών προς τα ιδιωτικά φροντιστήρια χάρις στην αντιμεταρρύθμιση του «Νέου Λυκείου».
Στη συνέντευξη δεν μένουμε μόνο στα σημερινά προβλήματα της παιδείας. Συζητάμε ακόμα για το ποιο θα έπρεπε να είναι το όραμα για μια άλλη παιδεία. Σε αυτό η Θεανώ Φωτίου μας περιγράφει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ:
«Δεν λέμε ότι θα αλλάξουμε τα πράγματα από τη μια στιγμή στην άλλη. Χρειάζεται χρόνος, διάλογος με την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα για να μην γίνουν πράγματα με προχειρότητα. Το όραμά μας είναι το «Ενιαίο Λύκειο θεωρίας και πράξης» όπως το λέμε. Θέλουμε να συνδυάσουμε τη θεωρητική μόρφωση με την πρακτική δραστηριότητα, να εξοικειώσουμε τα παιδιά με όλες της μορφές σύγχρονης τεχνολογίας αλλά και τέχνης και πολιτισμού. Να δώσουμε στο παιδί όλο το πλέγμα της σύνθετης εκπαίδευσης που έχει ανάγκη».
Για τον ΣΥΡΙΖΑ, μας λέει η Θεανώ Φωτίου, υπάρχουν και τα άμεσα μέτρα:
«Εμείς θα καταργήσουμε τα μνημόνια και θα επαναπροσλάβουμε όσους άδικα βρέθηκαν εκτός εκπαίδευσης από τους φύλακες μέχρι τους καθηγητές, μέχρι τους διοικητικούς υπαλλήλους των ΑΕΙ. Για μας το σχολείο, το Γυμνάσιο και το Λύκειο, είναι το κέντρο. Σε μια κοινωνία φτωχοποιημένη που οι οικογένειες δεν έχουν χρήματα να δώσουν στα παιδιά τους όλα τα εφόδια, το δημόσιο σχολείο θα πρέπει να είναι ο τόπος που όλες αυτές οι ανάγκες θα καλύπτονται. Θα ξεκινήσουμε από τις πιο φτωχές περιοχές το θεσμό του ολοήμερου σχολείου και θα το διευρύνουμε παντού μετά. Το παιδί να μπορεί να παίρνει ένα πρωινό, ένα γεύμα να μην λιποθυμούν τα παιδιά μέσα στην τάξη. Θα γίνεται ενισχυτική διδασκαλία το απόγευμα, για να μάθουν τα παιδιά υπολογιστές ή ξένες γλώσσες. Να γίνουν τα σχολεία κέντρα πολιτισμού όλης της γειτονιάς».
ΠΗΓΗ:left.gr