Σελίδες

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013

Σε δημόσια διαβούλευση το ασφαλιστικό

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το απόγευμα της Πέμπτης το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, μέσω του οποίου η κυβέρνηση αποσκοπεί να καλύψει μέρος του χρηματοδοτικού κενού του 2014.
Μεταξύ άλλων, το νέο ασφαλιστικό προβλέπει την αναπροσαρμογή της προσωρινής σύνταξης από Ταμείο κύριας ασφάλισης στο 95%, από το 80%, ενώ ταυτόχρονα ορίζει πως κανένας συνταξιούχος δεν μπορεί να λάβει προσωρινή σύνταξη κατώτερη του 95% του προβλεπόμενου κατώτατου ορίου σύνταξης.

Παράλληλα, ως όριο συνταξιοδότησης για τους αγρότες που είναι ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ ορίζεται το 62 έτος ηλικίας, εφόσον επίσης έχουν συμπληρωθεί 40 έτη ασφάλισης.

Επιπλέον, επεκτείνεται το πρόστιμο για αδήλωτη εργασία για εργοδότες που δεν συμπεριέλαβαν τον εργαζόμενο στην μηνιαία ΑΠΔ, ακόμα και στην περίπτωση που ο εργοδότης έχει δηλώσει τον εν λόγω εργαζόμενο στο σύστημα «Εργάνη». Το εν λόγω πρόστιμο ανέρχεται σε 10.550 ευρώ.

Επίσης, παρέχεται δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών των δανειοληπτών του πρώην ΟΕΚ χωρίς να χάνουν την επιδότηση επιτοκίου.

Όπως διαμηνύει το υπουργείο Εργασίας, το ασφαλιστικό νομοσχέδιο «ουσιαστικά, εξευρίσκει πόρους 500 εκατ. ευρώ και περιέχει μια σειρά συνεκτικών διατάξεων που αποσκοπούν πρωτίστως στην άμβλυνση ανισοτήτων και αδικιών του ασφαλιστικού συστήματος».

Υπενθυμίζεται πως το υπουργείο Οικονομικών, στις επαφές του με την τρόικα, έχει τοποθετήσει το χρηματοδοτικό κενό του 2014 στα 500 εκατ. ευρώ, με την τριμερή να αντιτείνει ωστόσο πως το κενό είναι σαφώς μεγαλύτερο.

Ολόκληρο το Νομοσχέδιο:

Εισάγουμε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο με τίτλο «Αύξηση προσωρινής σύνταξης, Βελτίωση όρων συνταξιοδότησης αγροτών, Ρύθμιση τραπεζικών επιδοτούμενων δανείων πρώην ΟΕΚ, Αναβάθμιση και βελτίωση των μηχανισμών είσπραξης των ασφαλιστικών φορέων, Πρόστιμα για την ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία και Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας».
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και οι διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων, είμαστε αποφασισμένοι να θωρακίσουμε το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας από παραβατικές συμπεριφορές.
Επειδή δεν μπορεί ένα ολόκληρο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης να μένει αιχμάλωτο όσων επιχειρήσεων και εργοδοτών με το πρόσχημα της κρίσης δεν αποδίδουν τις εισφορές των εργαζομένων.
Επειδή δεν νοείται τα ασφαλιστικά ταμεία να δίνουν συντάξεις με «το ζύγι και το μάτι», να μην ελέγχουν τις εισφορές που έχουν καταβληθεί ή να μην αναζητούν τα «χαμένα» τους έσοδα.
Και επειδή, σήμερα πλέον όλοι κατανοούμε ότι η καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής –με όποια μορφή έχει, αδήλωτη εργασία, ανασφάλιστη εργασία, μη υποβολή Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (ΑΠΔ), υποβολή ΑΠΔ χωρίς καταβολή εισφορών, διασταύρωση προνοιακών επιδομάτων – αποτελεί μια μάχη εθνικής σημασίας.
Φέρνουμε προς ψήφιση στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που ολοκληρώνει τον κύκλο «νοικοκυρέματος» στην οργάνωση του ασφαλιστικού, εξοπλίζει τα ταμεία με θεσμικά εργαλεία που βελτιώνουν δραστικά την εισπρακτική ικανότη¬τα του συστήματος και διασφαλίζει ότι, εάν τηρηθούν αυτά, δεν πρόκειται να θιγεί απολύτως καμία σύνταξη.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές που θεσπίζονται με το παρόν νομοσχέδιο, λειτουργούν συμπληρωματικά με τις μείζονες μεταρρυθμιστικές τομές και τις νέες πληροφοριακές υποδομές («Ήλιο», «Εργάνη», «Άτλας») του υπουργείου Εργασίας, εξασφαλίζουν ένα ισχυρό πλαίσιο βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος.

Το νομοσχέδιο, ουσιαστικά, εξευρίσκει πόρους 500 εκατ. ευρώ και περιέχει μια σειρά συνεκτικών διατάξεων που αποσκοπούν πρωτίστως στην άμβλυνση ανισοτήτων και αδικιών του ασφαλιστικού συστήματος, στην ουσιαστική ενδυνάμωση της εισπρακτι¬κής ικανότητας των Ταμείων , αλλά και στη δυνατότητα ρύθμι¬σης των οφειλών των δανειοληπτών του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, προχωρεί το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
Αναλυτικά με τις διατάξεις του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Συγκεκριμένα προβλέπονται τα ακόλουθα:
1. Αναπροσαρμόζεται, από το 80% στο 95%, το ύψος της προσωρινής σύνταξης από φορείς κύριας ασφάλισης και σε καμία περίπτωση η προσωρινή σύνταξη δεν μπορεί να υπολείπεται από το 95%, του εκάστοτε προβλεπομένου κατώτατου ορίου σύνταξης. Πρόκειται για ένα μέτρο που αμβλύ¬νει την ταλαιπωρία αναμονής των συνταξιούχων, μέχρι να επιλυ¬θεί οριστικά το ζήτημα της άμεσης απονομής συντάξεων μέσω του συστήματος «ΑΤΛΑΣ». (άρθρο 1)
2. Δικαίωμα σύνταξης γήρατος από τον ΟΓΑ αποκτούν και όσοι συμπληρώνουν 40 έτη ασφάλισης και το 62ο έτος της ηλικίας τους σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν για όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, διασφαλίζοντας για πρώτη φορά την ίση μεταχείριση των ασφαλισμένων του ΟΓΑ με τους λοιπούς ασφαλισμένους. (άρθρο 2)
3. Παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών των δανειοληπτών του πρώην ΟΕΚ χωρίς να χάνουν την επιδότηση επιτοκίου. Παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας να καθορίζουν, με απόφασή τους, τους όρους, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία, τον τρόπο και το χρόνο υπαγωγής δικαιούχων του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, σε ρύθμιση των οφειλών τους που προκύπτουν από τα δάνεια που έλαβαν από Πιστωτικά Ιδρύματα, με επιδότηση επιτοκίου από τον πρώην ΟΕΚ. Με την απόφαση αυτή δύναται να προβλεφθεί και η υποχρεωτική για τα πιστωτικά ιδρύματα επιμήκυνση των δανείων μέχρι, κατ΄ ανώτατο όριο, δέκα (10) έτη ως μονομερές δικαίωμα του δανειολήπτη. (άρθρο 3)
4. Θεσπίζεται υποχρέωση στους εργοδότες, από 1-12-2013, στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ) προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, να δηλώνουν και τις ασφαλιστικές εισφορές υπέρ ΕΤΕΑ, του ΤΑΠΙΤ και ΤΑΥΤΕΚΩ. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας ρυθμίζεται ο τρόπος είσπραξης και απόδοσης των ασφαλιστικών εισφορών στα ανωτέρω ταμεία. (άρθρο 4)
5. Επεκτείνεται το πρόστιμο για την αδήλωτη εργασία (10.550 ευρώ) για τον εργοδότη που δεν συμπεριέλαβε εργαζόμενο στη μη¬νιαίως υποβαλλόμενη Α.Π.Δ., ακόμη και εάν έχει δηλώσει αυτόν τον εργαζόμενο στο Πληροφοριακό Σύσ¬τημα «Εργάνη». (άρθρο 5)
6. Αυστηροποιείται το υφιστάμενο πλαίσιο του ελέγχου των δηλωθεισών και καταβληθεισών εισφορών προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με καθιέρωση μηνιαίων διασταυρώσεων ενώ προβλέπεται ταυτόχρονα και η άμεση επί¬δοση βεβαίωσης οφειλής όταν και εφόσον διαπιστωθούν αποκλί¬σεις. (άρθρο 6)

7. Όταν στην επικουρική σύνταξη συμμετέχει και αντίστοιχο Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης, από εκείνα που μετατράπηκαν σε ν.π.ι.δ. με το άρθρο 36 παρ.4 του ν.4052/2012, επέρχονται από 1-3-2013 οι εξής μεταβολές:
• Ο χρόνος που διανύθηκε στην ασφάλιση των ανωτέρω Ταμείων, καθώς και στην επικουρική ασφάλιση Δημοσίου και των λοιπών αντίστοιχων φορέων του άρθρου 2 του ν.2084/92, συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση δικαιώματος σύνταξης (ισχύει και σήμερα).
• Κάθε συμμετέχων φορέας καταβάλλει απευθείας στο συνταξιούχο το αναλογούν ποσό, με βάση το χρόνο που διανύθηκε στην ασφάλισή του.(άρθρο 7)

8. Καθορίζεται ενιαίο ποσοστό εισφορών και ενιαία βάση υπολογισμού τους για όλους τους ασφαλισμένους του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ), ανεξαρτήτως αν έχουν υπαχθεί στην ασφάλιση πριν ή μετά την 1/1/1993 (παλαιοί και νέοι ασφαλισμένοι). (άρθρο 8)

9. Επεκτείνεται η εφαρμογή του εργοσήμου σε μια ακόμη κατηγορία εργαζομένων και συγκεκριμένα στο απασχολούμενο προσωπικό αποκλειστικά και μόνο κατά τη διεξαγωγή παντός είδους αθλητικών αγώνων. (άρθρο 9)

10. Απαλλάσσονται από κρατήσεις για το δημόσιο και για τρίτους τα ποσά των εκπαιδευτικών επιδομάτων που καταβάλλονται σε ανέργους, μέσω δράσεων που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Επίσης, απαλλάσσονται από φόρο εισοδήματος, εφόσον το άθροισμα των λοιπών εισοδημάτων τους δεν υπερβαίνει τα 30.000 Ευρώ ετησίως. Τα ποσά των επιδομάτων αυτών, δεν εκχωρούνται και δεν κατάσχονται. (άρθρο 10)

11. Παρατείνεται, για τρία (3) επιπλέον έτη, η διάθεση του προσωπικού των Τραπεζών, της Εθνικής Ασφαλιστικής, του ΗΣΑΠ και του ΗΛΠΑΠ, στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ-ΤΑΥΤΕΚΩ και ΕΤΕΑ, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, δηλαδή με κάλυψη της μισθοδοσίας και εργοδοτικών εισφορών από τους προερχόμενους φορείς. (άρθρο 11)
12. Στο νομοθετικό πλαίσιο (άρθρο 9 ν.4109/2013) που διέπει τα δώδεκα νέα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας (Κ.Κ.Π. – ν.π.δ.δ.), στα οποία εντάχθηκαν ως αποκεντρωμένες υπηρεσίες (παραρτήματα) οι υφιστάμενες Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας (Μ.Κ.Φ.), παρατείνεται μέχρι 31-12-2013 (έληξε 30-9-2013) η δυνατότητα να πραγματοποιούν δαπάνες και να λειτουργούν με τους προϋπολογισμούς των Μ.Κ.Φ. που εγκρίθηκαν από τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. (άρθρο 12)

13.α. Εξαιρείται από τους περιορισμούς του ν.2472/1992, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
β. Θεσπίζεται υποχρέωση στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ν.π.δ.δ.) να παρέχει στην ΗΔΙΚΑ α.ε. κάθε ζητούμενο στοιχείο, σχετικά με τις καταβληθείσες εισφορές εκάστου ασφαλισμένου.
γ. Προσδιορίζονται τα προσόντα του υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών που συμμετέχει στο 9μελές Δ.Σ. του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων (Ε.Τ.Α.Τ. – ν.π.δ.δ.).
δ. Ασφαλισμένοι του κλάδου σύνταξης τέως ΤΑΠ-ΟΤΕ, που κρίνονται σωματικά ή διανοητικά ανίκανοι για εκτέλεση υπηρεσίας, αποκτούν δικαίωμα σύνταξης, αναδρομικά από 14-2-2012, στην περίπτωση λύσης της σύμβασης εργασίας με οποιονδήποτε τρόπο, εφόσον έχουν συμπληρώσει 10ετή πραγματική και ασφαλιστέα υπηρεσία.
ε. Οι Πρόεδροι των μνημονευόμενων Ταμείων (ΤΠΑΕΝ – ΤΠΚΠΕΝ – ΤΕΑΠΙΕΝ) είναι πλήρους απασχόλησης και οι αποδοχές τους καθορίζονται με κ.υ.α. (άρθρο 13)

14. Θεσπίζεται έλεγχος στα καταβαλλόμενα προνοιακά επιδόματα, μέσω της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., και ανατίθεται στην ίδια εταιρεία η υποχρέωση να αποδίδει τον ΑΜΚΑ με την υποβολή της αίτησης για χορήγηση πιστοποιητικού γέννησης. Τέλος, ορίζεται η έναρξη ισχύος των ανωτέρω ρυθμίσεων. (άρθρα 14-16)

Σας καλώ να συμμετέχετε στη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης, υποβάλλοντας παρατηρήσεις, σχόλια, ιδέες και προτάσεις. Η συμμετοχή σας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας.
Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων για τη συμβολή σας.

Ιωάννης Βρούτσης
Υπουργός Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας

ΠΗΓΗ:skai.gr